تاثير قرص ضدبارداري بر آکنه


 

نويسنده: دکتر محمدجواد ناظمي، متخصص پوست و مو




 
هنگام بلوغ، هورمون‌هاي جنسي ناگهان افزايش مي‌يابند و با افزايش ترشح چربي پوست، زمينه را براي رشد ميکروب و التهاب غدد چربي صورت و پيدايش جوش فراهم مي‌آورند.
غدد چربي‌ پوست به‌ دلايل‌ نامعلوم‌ دچار انسداد مي‌شود، اما احتمالا تغييرات‌ هورمون‌هاي‌ جنسي‌ در دوران‌ نوجواني‌ نقش‌ دارد. وقتي‌ که‌ چربي‌ داخل‌ غدد چربي‌ نتواند به‌ بيرون‌ پوست‌ راه‌ يابد، اين‌ چربي‌ تجمع‌‌يافته‌ و توسط‌ باکتري‌هايي‌ که‌ به طور طبيعي‌ در غده‌ وجود دارند عفوني‌ مي‌شود. برخلاف‌ برخي‌ عقايد رايج، عواملي‌ چون‌ رعايت‌ نکردن پاکيزگي‌ يا غذاها نقشي‌ در ايجاد آن‌ ندارند. البته‌ تميزي‌ مي‌تواند آن‌ را تخفيف دهد. اما قرص‌هاي ضدبارداري با کمک به کاهش هورمون‌هاي مردانه يا کاهش حساسيت فوليکول‌هاي غدد سباسه مي‌توانند ترشح غدد سباسه را کاهش داده و به درمان آکنه کمک کنند.
اصولا آکنه ممکن است تا 50 سالگي طول بکشد. اين داروها معمولا در سنين بالا تجويز نمي‌شوند، مگر اينکه انديکاسيون داشته باشند، يعني به علت خاصي تجويز آنها لازم باشد. در کساني که آکنه‌ها قبل از پريود بدتر مي‌شود و بعد از پريود بهبود پيدا مي‌کند مي‌توان از اين داروها استفاده کرد. در اين افراد معمولا حتي اگر علايم هورمون‌هاي بالاي مردانه نداشته باشند و انديکاسيون درمان با قرص جلوگيري داشته باشند درمان با اين قرص‌ها اشکالي ندارد. گاهي براي کمک به درمان در بيمار آکنه‌اي که همراه با آن افزايش ترشح هورمون‌ مردانه دارد، دچار کم مويي در سر يا پرمويي در بدن يا همان هيرسوتيسم است يا در سونوگرافي نشانه‌هاي کيست تخمدان دارد، ممکن است از اين داروهاي ضدبارداري همراه با داروهاي ديگر استفاده ‌شود، بنابراين با توجه به شدت علايم بيمار، به عنوان کمک درماني در افرادي که ممکن است آکوتان برايشان شروع شده باشد يا از رتينوييدها استفاده مي‌کنند، معمولا براي ايمني بارداري و جلوگيري از ايجاد عارضه در جنين از اين داروها استفاده مي‌شود. قرص‌هاي ضدبارداري آکنه را در زنان بهتر مي‌کنند. اين داروهاي هورموني زماني کاربرد دارد که آکنه به سايردرمان‌ها پاسخ نمي‌دهد.
منبع:www.salamat.com